fredag 2 oktober 2015

Matlek i Gäddvik

"Hej, jag heter Mikaela och jag tycker om att leka med maten!" Så brukar jag oftast introducera mig för nya dagisbarn som jag ska ha Sapere med.

Idag hade jag min första Saperestund i ett lekis i Gäddvik. Gruppen var liten, med bara 6 barn i åldern 3-5 år. De ska i lekis börja prata om sinnen och passade på att ha Sapere samtidigt.

Vi pratade kort om våra sinnen och koncentrerade oss sedan på synsinnet.
Jag hade med mig rödbeta, äppel, en zuccini och en gurka.

Barnen kände igen rödbetan. Vi funderade på dess form och färg. Jag delade den och vi barnen tyckte det var spännande mönster inuti rödbetan.
Vi pratade om och tittade på tre olika äpplen, funderade på form, färg, storlek och skillnader. Efter detta fick barnen i tur och ordning skala och skiva äppel med en äppelsvarv. Barnen tyckte det var jättespännande!
Vi smakade på de olika äppelsorterna och jämförde dem. Många tyckte om den surare inhemska sorten.
Vi jämförde zuccini och gurka: färg och mönster innan vi smakade på zuccinibokstäver och gurkbitar. Vilken smakade starkare?

I slutet av stunden fick barnen göra konstverk med äppeltryck och färg från rödbetan.

En spännande Saperestund och till synes nöjda barn! Nästa vecka skall vi fokusera på ett annat sinne med nya spännande övningar!


Posted via Blogaway

1 kommentar:

  1. åh vad inspirerande!!tack,jag är en förskolekock som gärna vill använda mig mer av saperemetoden

    SvaraRadera