tisdag 19 mars 2013

Påsk-sapere i Westend och lilla Sillen

I varje fall i Westend och Lilla Sillen har barnen fått uppleva påskens traditioner i form av chokladtasting, memma och pasha!

Men innan vi började med tastingen, så pysslade vi färgkort, med grönt på ena sidan och rött på den andra sidan. Med dessa kort kan barnen kommunicera om de vill ha mera mat eller ej, eller om de gillar maten eller ej.

Påsktraditioner i små mängder
Vad är det som doftar här, undrade ett av barnen? Jag försökte föreslå tomat, för det var den enda råvaran barnen kunde se ( Westend). " Nej, det doftar choklad" löd svaret :) Och jo, de fick smaka och jämföra smaken och utseendet mellan vitchoklad, mjölkchoklad och mörkchoklad. Men bara en bit av alla sorter, för i Sapere smakar vi bara, vi äter oss  inte mätta :) Gröna korten lyste på bordet! Dessutom hade jag kakaobönor med mig, som de fick smaka på. Vissa gillade den beska smaken medan andra grimaserade :) Vitchokladen och mjölkchokladen var givetvis omtyckta, medan den 86% chokladen delade på åsikterna.

Sedan var det dags för memma. Av de ca 16 barnen i Westend och 8 i Lilla Sillen var det bara en några som sade sig tidigare ha smakat på memma. Så gott som alla slog ett grönt kort på bordet och flera ville ha till, och de flesta ville äta den med grädde! Jag var väldigt överraskad över att det inte var några protester, utan barnen var nyfikna! Ja, en 700grams riva räckte precis till för 16 barn! I Westend delade barnen på en lite mindre riva.  Och jag som hade tänkt mig att det skulle bli en hel del över :) Så nu, kan alla köpa memma och grädde hem till påsken, och barnen blir nöjda och har en hel del att berätta!

Pashan fick också grönt kort först. Någon tyckte den smakade blåbärspaj och sött. Nästan alla smakade, men den var inte lika populär som memman. När jag frågade vem som ville ha till, lade nästan alla den röda sidan upp i Westend, medan sgs alla barn i Lilla Sillen gav grönt kort. Man behöver inte gilla allting.

Vi avslutade dagen med matsagan " Jag vill inte ha sallad" som fick grönt kort efteråt :)

För Westend var det sista gången, men i Lilla Sillen fortsätter vi ännu i april!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar