söndag 10 februari 2013

Sapere-klubb i Boställsskolan

För några veckor sen började jag dra en Sapere-klubb även i Boställsskolan. Jag hade egentligen tänkt mig en klubb för max 10 elever, men klubben var enormt populär, så nu har jag 13-14 ivriga elever totalt under fyra fredagseftermiddagar.

Eftersom det är fredagseftermiddagar som jag har dem, består timmen varje gång av en hel del experiment och uppgifter där vi undersöker livsmedel. Hittils har vi bl.a.

- gjort ett vattentest där vi smakat på Vichy-vatten och kranvatten
- gjort citrustestet, där barnen fått smaka och fundera över olika citrusfrukter
- experimenterat med ägg, separerat äggvita och äggula med en flaska, vispat äggvita till skum, smakat på det.
- gjort en övning som heter "Sinnena berättar", där eleverna fick varsin frukt eller grönsak som de fick fundera mera på och svara på frågor.
- experimenterat med soda och ättika, samt pratat om vad som händer.
- undersökt råvaror med bara ett sinne
- smakat på olika grundsmaklösningar

Samt pratat och skrattat eh hel del!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar