fredag 11 januari 2013

Att jobba med Sapere

Du är smakare, du kan berätta vad maten innehåller" sa en lågstadieelev åt mig häromdagen :)  

Jag har funderat flera gånger om jag borde börja skriva om Sapere helt i en egen blogg. Eller om jag borde skapa en hemsida för att marknadsföra mig själv och vad jag gör. Än så länge har jag gjort varken det ena eller det andra och jag tror det snarare kommer att bli en Facebook sida så småningom. Bara jag hinner, har nämligen haft ganska fullt upp med själva jobbet, klubbarna :)

Jag håller alltså Sapere klubbar för både dagisbarn och lågstadieelever samt inspirationskvällar för vuxna. Bara denna höst har jag träffat 165 barn, ett trettiotal vuxna samt nått en bred publik genom att ha gästat Radiohuset på Radio Vega denna vecka (10.11.2011).

Att jobba med Sapere med olika ålders barn är mycket givande. Själva undervisningssituationen är aldrig lika, och trots att jag inte har någon pedagogisk utbildning tycker jag själv att jag lyckats rätt så bra med att få barnen intresserade. De är nyfikna, pratar gärna om sina matupplevelser samt är otroligt fascinerade av att upptäcka med alla sina sinnen, oberoende av om det gäller en bekant grönsak eller obekanta livsmedel. Jag tycker om att ha olika ålders barn, just för att man då tvingas anpassa sig efter barnens nivå och undervisa samma sak på flera olika sätt. Det är roligt!

En stor del av sommaren läste jag om Sapere för att bättre kunna bygga upp min egen verksamhet. Nu under hösten har jag haft så många olika grupper med olika behov, att jag är ganska insatt i själva ämnet och hurdan slags undervisning som passar olika grupper.

Det som tar tid är själva förberedelserna inför lektionen; vilka livsmedel behövs, att räkna ut hur mycket man behöver av ett visst livsmedel för en grupp, själva handlandet samt förberedelserna av livsmedlen innan jag kan packa allting i min stora väska.  Det kan ta några timmar. Sen på själva skolan eller dagis behöver jag 15-20 minuter för förberedelserna. Men som man säger, väl planerat är hälften gjort. Och så är det även i Sapere :)

Hur länge orkar barnen koncentrera sig? Dagisbarn brukar jag ha matlek med i ca 30 min per gång. Längre än det skulle de inte orka. Med skolbarn håller vi på i 45 minuter och det går riktigt bra. Om man har möjlighet att laga ett mellanmål, då behöver vi 1,5h. Tiden går otroligt fort när man undervisar barn. Det är inte frågan om en traditionell undervisning ( om en sådan överhuvudtaget existerar nuförtiden), utan barnen gör massor själv, genom att hela tiden använda sina sinnen. De lär sig massor, utan att ens märka det! Som lärare märker man tydligt redan på andra träffen att barn automatiskt använder alla sina sinnen då de får ett livsmedel framför sig!

Hur har reaktionerna varit? Jo, klubbarna har väckt nyfikenhet hos barnen både före och efter.  Jag minns tidigare i höst då jag hade ett par eftisgrupper och deras kompisar kom under flera veckors tid och frågade när deras klubb börjar. Ett dagisbarn hörde jag ropa i korridoren " Jee, vi har matlek" just INNAN vår första matlek!

Barn som har fått uppleva Sapere har varit mycket nöjda. De flesta har ju aldrig fått uppleva något liknande! I många hem hinner eller orkar föräldrarna inte ha med barnen i köket, därför behövs inspiration utanför hemmet! Barnen vill ha mera, vill gärna göra fler experiment, komma igen följande vecka och gå en " fortsättningskurs". Föräldrar har också varit nöjda, plötsligt finns det barn i familjen som vill laga eget smör och annars också hjälpa till i köket!

Ingen kan ha någonting emot Sapere-metodiken. Med Sapere kan alla höja sin livskvalitet, oberoende av om man är barn eller vuxen! Alla vill vi ha matglada barn som känner sina sinnen och sin smak! Vi vill att våra barn ska äta mångsidigt, vara medvetna konsumenter och dessutom är det aldrig fel att kunna uttrycka sina sinnesförnimmelser! Allt detta får man genom Sapere. Med så enkla medel så mycket nytta!


Det känns underbart att ha kunnat inspirera så många på en så här kort tid! Och jag hoppas kunna göra det i fortsättningen också! Nu när du blev intresserad, kontakta mig gärna så berättar jag mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar