fredag 11 januari 2013

Restaurangdagen kring julen!

Idag på Restaurangdagen kl 16-18 öppnar jag Pepparkaksköket hemma hos oss! Tyvärr är det en slutet kök för VIP;  har nämligen bjudit in ett gäng unga pepparkaksbagare förklädda till tomtar :)

Två hemgjorda pepparkaksdegar som mina yngsta barn fick laga med mig igår. De torde räcka till några hundra pepparkakor. Dessutom skall jag köpa ett par av butikens degar. Varför butikens? Jo, för detta är ett av mina Sapere-projekt som jag regisserat från början till slut vilket betyder att vi skall använda alla våra sinnen genom hela kvällen.

Borden är överdragna med vaxdukar. Mitt på köksbordet finns vackra skålar med härligt doftande julkryddor.  Brödkavlarna och pepparkaksformarna samt degen har sin givna plats på de tre borden. I bakgrunden spelas julmusik. Inte bara köket, men hela lägenheten har tagit en tjuvstart till julen.

Barnen har inga kockhattar, utan tomteluvor.  Innan de börjar baka skall de få titta och dofta på kryddorna som finns i pepparkaksdegen. Sedan skall vi titta, smaka, lukta och känna på de olika degarna och prata om våra sinnesförnimmelser. Vilken föredrar du? Varför? Hur ser de olika degarna ut? Hur känns de?

Alla barn har säkert någon gång bakat pepparkakor. Men att stanna upp och se på råvarorna innan, det har alla inte gjort. Alla har heller inte fått uppleva den glädje som föds då man bakar så här många tillsammans. Delad glädje är dubbel glädje, det vet vi ju :) Och den stora mängd pepparkakor som 12 barn kan åstadkomma fascinerar säkert! Matglädje i kubik!

Hurdana pepparkakor vill du laga? Tjocka eller tunna? Tycker du om mjuka eller krispiga pepparkakor? Hur vill du dekorera dem? Hur ser en vacker pepparkaka ut? Barnen får dekorera pepparkakorna med mandlar, russin, guldpärlor och olika färgs kristyr, både köpt och hemlagad. Eller låta bli att dekorera! Sen har jag reserverat en rulle med fryspåsar att ta hem pepparkakor i och givetvis vackert band till det hela.

Tomtebarnen får baka ett par timmar och föräldrarna är hjärtligt välkomna på en kopp hemgjord glögg och nybakta pepparkakor efteråt. Då är vaxdukarna borttagna och undangömda i någon vrå och julduken har tagits fram. Vi dukar bordet med vackra små dekorationer, servetter, silverhjärtan, kryddor och våra härliga pepparkakor och den varma glöggen. Vi tänder ljusen och tar varsin plats vid bordet och njuter av doften, smaken och känslan av samhörighet då vi i novembermörkret smakar på pepparkakorna tillsammans. I väntan på julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar