fredag 11 januari 2013

Första Sapere försöken hemma 2010 :)


Lillebror djupt koncentrerad på den soltorkade tomaten!

Ikväll hade vi lite skoj efter middagen. Jag frågade om barnen ville leka en rolig lek, där man skulle ha bindel för ögonen och sen försöka känna, lukta, lyssna, smaka och sedan se på något ätbart och samtidigt försöka hitta ord för det man upplever. Pojkarna, som är 4,5 år och 6 år var genast med på noterna. Innan vi började med själva matproven, pratade vi lite allmänt om sinnen och vad man gör med dem. Jag hade tänkt mig att vi sku ha några matprov, men de ville ha mera :)

Som matprov hade vi:


  • knäckebröd
  • tranbär
  • riskaka
  • lök
  • stevia
  • soltorkad tomat
  • chokladkaka ( inte mitt val!)

De fick ett matprov åt gången och sen funderade vi tillsammans hur det kändes i handen, hurdan formen var, om det var mjukt, hårt, lätt eller tungt, hur det doftar, hur det smakar och vad som händer när man tuggar på det. Det gick jättebra ända tills den soltorkade tomaten, som min 6-åring inte ville smaka på och blev därför jätteledsen. Vi försökte förklara att man inte behöver tycka om allting, att idéen med leken inte var att måsta tycka om något utan bara försöka prata om matproven. Lillebror, däremot, prövade på allting :) Barnen kände igen allt annat utom stevian och soltorkade tomaten och kunde beskriva förvånansvärt bra sina sinnesförnimmelser.

Lillebror föreslog att vi skulle ha blindtest för någon glass :)

Det var riktigt roligt och intressant! I morgon skall vi fortsätta, måste själv ännu läsa igenom materialet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar