fredag 11 januari 2013

köpt vs hemlagat


På bilden en saftdryck, som jag nångång köpt av misstag. Kolla på den oaptitliga färgen, det ser minnsann
inte ut som apelsin. Saften fick ingen dricka, utan den slängdes omedelbart.

Barn kan ofta vara kräsna med maten och svåra att få smaka på något nytt. De kanske hellre vill äta t.ex. den mindre hälsosamma pirogen som man kan köpa i butiken, än den ofta betydligt bättre hemmalagade versionen. Jag har tur att ifråga om tex karelska piroger, så äter mina barn gärna den som VI lagat själva, men det finns många föräldrar som säkert kämpar med barn som inte vill äta något hemlagat. Och vad gör man då? Man vill ju att ens barn äter, mår bra och orkar hela dagen.
Jag bjuder gärna mina barn på hemlagat så långt som möjligt, för att då vet jag vad de äter. Iom att alla tre snart är så stora att de äter minst ett mål utanför hemmet, känns det ännu viktigare för mig att veta att det de äter hemma är bra och riktig mat. Visst finns det dagar då man bara inte orkar fundera igenom helheten, men så är det med allting. Såna dagar kan det bli ett paket köpt leverlåda eller morotslåda som barnen dessutom råkar tycka om. Ibland tom ber och bönar de om leverlåda eller om karelska piroger. Andra helfabrikat använder vi inte.
Jag gjorde för ett par veckor sedan egen ketchup som barnen nu har ätit med god aptit utan att ens ifrågasätta smaken. Dels är jag lite besviken att de inte reagerat, för smaken är helt annan än den som Felix gjort som vi ätit tidigare. Men jag vet också orsaken till varför den slunkit ner utan några som helst problem; barnen vet inte om att den är hemlagad för jag har den i en tom Felix ketschupflaska. Konsistensen är lite tjockare, och det har de märkt. Men annars ingenting. Nada. Och jag som tyckt att de haft ett väldigt känsligt smaksinne, men tydligen är det synsinnet som dominerat!
Jag skall någon dag komma fram med min lilla hemlighet, för egentligen tycker jag inte om att låta bli att berätta vad de äter. Men iom att jag känner mina barn, som kan vara ganska skeptiska till nya saker, så skulle de antagligen inte ha velat smaka på ketchupen om jag genast berättat att den var hemlagad.
Därför skall jag nu med mina barn göra några experiment där vi tar dels några köpta varor och jämför dem med motsvarande hemlagade.

Med detta experiment vill jag göra dem uppmärksamma på skillnader mellan köpt och hemlagat och framförallt fördelarna med hemlagat och hur mycket roligare det är att laga själv än att köpa färdigt. Hur viktigt det är att förstå hela tillverkningsprocessen där alla enskilda ingredienser tillsammans bidrar till något vi kan uppleva med alla våra sinnen. Vi skall titta på:
  • smaken
  • utseendet
  • doften
  • konsistensen
  • ingredienserna
  • själva tillverkningen
  • priset

Men nu behöver jag er hjälp med att hitta på lämpliga matvaror som man kunde jämföra med varandra. Karelska piroger har jag redan tagit upp tidigare, pizza kunde man pröva på, ja egentligen all slags snabbmat. Problemet hos oss är nog sen den att vi aldrig i vanliga fall heller köper pizza eller annan snabbmat och nu skulle det kännas dumt att göra det ens för detta experiment. Och jag tror inte de skulle äta Saarioinens pizza... ( tur för det!)

Mysli kunde vi laga tillsammans. Det skulle säkert uppskattas iom att alla tre gärna äter det. Saft dricker vi inte så ofta, men det kunde bli en kul grej att laga tillsammans och sen jämföra med butikens. Choklad är det enda godiset barnen får då de får godis, så det kunde man laga själv. Pappas surdegslimpa och mammas semlor kunde vi jämföra med butikens bröd. Men vad annat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar