fredag 11 januari 2013

Sapere till kvällsmål


Jag har haft barnfritt en dryg timme och vad har jag sysslat med? Jo, funderat på Sapere och kvällsmål åt barnen :) Så nu står bordet dukat med lite Sapere.
På menyn står tre olika paprikor ( ja, den gröna finns fortfarande kvar i butiken) och två olika blåbärskvarg som barnen ska få smaka och bedöma. Den ena är egentligen en skýr med blåbärssmak och den andra en blåbärskvarg som jag blandade ihop.
Min blåbärskvarg
  • 500g kvarg
  • 100g upptinade djupfrysta blåbär
  • 20 g pudersocker
Blanda först blåbär och socker i mixer innan du blandar i kvargen.


Den köpta skýren innehåller 7 % blåbär och någon arom, medan min kvarg har ca 16 % blåbär och absolut inga aromer :) Min kvarg ( 620g) kostade 3 EUR, skyren på 170 g kostade 1,49 EUR. Sockerhalten i min kvarg är betydligt lägre än i skýr.
Nu skall vi se vad barnen säger. Konsistensen är helt olika, skýren är mjukare. Färgerna är givetvis helt olika, och barnen kan genast peka ut vilken som innehåller mer blåbär. Det är heller inte svårt för dem att gissa vilken som har mera socker. Ingendera doftar blåbär. Jag tycker den doftade bara konstgjort, medan min doftade kvarg. I min smak är skýren alldeles för söt, medan barnen föredrog den. De hittade också på att blanda båda :) Jag är glad att pojkarna gärna smakade på båda och även hade åsikter.

Sen till paprikatestet. Vi smakade alla först på de olika sorterna, och vi var eniga om att den orangea smakade bäst, både gula och röda var ganska smaklösa, vattniga som pojkarna sade. Vi doftade på dem också, men barnen kände inte så stor skillnad mellan dem. Sen tog vi blindtest, där barnen turvis fick smaka på alla tre sorter och hör och häpna, alla tre barn gissade rätt när de smakade på den orangea paprikan. Den gula och röda var svårare. Då jag frågade dottern vilken färg hon tror att det är, svarade hon " jag vet inte, måste titta" :)

Pojkarna blev inspirerade av blindtestet och ville gärna fortsätta. Äldre pojken hittade på att vi kunde testa butikens och den hemlagade myslin genom blindtest. Sagt och gjort, och inte alls svårt. 4-åringen sade om butikens att den är mjöligare och att han kände cornflakes i den. Medan den hemmalagade "var hård lite här och där".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar