fredag 11 januari 2013

Att jobba med Sapere

Jag måste börja skärpa mig lite, har ju inte hunnit uppdatera min blogg på evigheter pga mycket jobb :) Jobb med mycket bokprat och jobb med mycket matprat :)
Den gemensamma nämnaren i båda jobben är barn. Jag trivs med att jobba med barn och det är hur skoj som helst att ha två jobb som skiljer sig väldigt mycket från varandra, men som sist och slutligen är väldigt nära varandra.

I båda två är det en hel del förberedelser, men sen när man är tillsammans med barnen så gäller det ge sitt allt; att sprida matglädje eller läsglädje. Det kan vara lite nervöst då man planerar gruppbesöken, för det är så många faktorer som måste tas i beaktande.

Vad gäller matleken så är planeringen det mest tids- och energikrävande. Hur stor är gruppen? Hur mycket råvaror behövs? Finns det allergier? Hygienaspekter! Vad vill jag förmedla? Innan jag ens satt min fot i klassrummet har jag jobbat flera timmar med detaljerad timplanering och uppköp. Sen i klassrummet förverkligar vi planen :) Iom att jag är väldigt noggrann i många avseenden och har planerat min undervisning i detalj, så har jag lyckats väldigt bra med mina matlekar. Och jag kan berätta åt er att ha en kockklubb för 10 barn i ett uttrymme som inte är ett undervisningskök, kräver mycket exakt planering så att allting löper så  bra som möjligt under själva undervisningstillfället då alla skall ha någonting att göra. När man står där med sin barngrupp så finns nog ingenting kvar av nervositeten. Jag är helt i mitt esse oberoende av om det gäller bokprat, informationssökning eller matprat! Att undervisa yngre barn är min grej, märker jag nu! Jag har ingen erfarenhet av högstadieelever, men minns själv då jag gick i högstadiet, som om det var igår, och har på känn att jag trivs bättre med småttingarna :)

För tillfället har jag Sapere kockklubb för två eftisgrupper på totalt 20 elever.   Idag ska vi laga en vitaminbomb med apelsiner och granatäpplen. Jag köpt 10kg härligt saftiga apelsiner.  Dem ska vi filea och äta dem med naturell yoghurt, honung, kanel och granatäpplen. Efteråt skall barnen få bekanta sig med olika slags kryddor, kryddor som till synes kanske liknar varandra lite grann :)

Tidigare gångerna har vi bakat scones och lagat egen varm choklad, lagat varma smörgåsar och ätit grönsaker med två olika dippsåser. Nästa vecka har jag dessa elever för sista gången, måste fundera vad man skulle hitta på för mellanmål då :) Har ni några bra idéer så berätta gärna!

Med dagisbarnen som jag har matlek med har vi gjort bl.a. zuccinibokstäver, paprikaspöken, beundrat och ätit granatäppelrubiner, blivit rika med morotsslantar och blomkålsslantar :) Och mycket mycket mer! De har lärt sig att synen kan lura oss, och att vi ofta behöver använda flera sinnen för att känna igen råvaran.

Kontakta mig gärna om du blev intresserad. Med min matlek kan jag lova att varje barn får ett positivare förhållningssätt till maten! Och plötsligt kan det hända att broccoli och zuccini är hur gott som helst!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar