fredag 11 januari 2013

Mera Sapere


Har storhandlat idag och nu ska det bli en väldigt intensiv vecka i köket :)
Detta är ett plock ur vad jag hittils planerat för de närmaste dagarna med barnen:
Inspirerad av Familjeliv reportaget med smakskola, ska vi testa
  • röd, gul och röd paprika ( äsch glömde köpa den gröna, nå vi hinner) med alla sinnen.
  • vi ska också leka detektiver med några citrusfrukter ( citron, apelsin och lime) samt sedan smaka på dem, pressa saften, jämföra doften osv.
Jag gjorde ett Sapere experiment på dagis för ett par veckor sedan med äpplen och ska göra samma med barnen här hemma. Jag köpte 5 olika slags äpplen som vi ska leka smakskola med (Granny smith, Ariane, Pink Lady, Red Delicious och ett ekologiskt.
Dottern som är snart 2 år 5 månader ville igår att vi skulle äta kokosplättar, mandelplättar eller morotsplättar. Undrar hur hon hittade på det?! Vi lagade visserligen plättar av mandelmjöl senast, men inte trodde jag att hon skulle komma ihåg det. Så nu tänkte jag att vi skulle laga en liten sats av alla tre sorterna tillsammans med barnen. Jag undrar förresten om Pieni Kauppa eller vad den nu heter som finns i Hagalund har mandel- och kokosmjöl? Någon som vet?
När vi besökte Island för 10 år sedan åt vi skýr där och det var så gott. Bloggade i höstas om att skýr nu finns i våra butiker också. Köpte idag ett paket blåbärsskyr och Valios mjuka kvarg. Jag skall göra blindtest på barnen om de märker någon skillnad på den köpta skýren och min egen version. Förresten är det ganska intressant att kg priset på Valios kvarg varierar stor. Den nya 250g förpackningen kostade omkring 2 EUR, medan de 200g stora kostade över 5 eur kg!
Sen blir det lite favorit i repris. Dottern ville nämligen redan under helgen ha leverlåda, så nu har jag köpt mera lever, så den ska vi laga tillsammans.
Sist men inte minst, det var tidigare tal om att mina barn inte vet om att de ätit hemlagad ketchup :) Nu skall vi rätta till den saken, då de får vara med om att laga ketchup själva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar