fredag 11 januari 2013

Sapere med ananas

Jag hade för några dagar sen köpt en fin rejäl handel ananas som igår var mogen att förtäras. Men nu är det ju så att vi nuförtiden funderar ganska mycket omkring det vi äter, så även denna gång. Istället att direkt få sluka i sig den färska ananasen, fick barnen jämföra den med burkananas.
Först tittade vi på den färska ananasen och konservburken. När jag frågade barnen vad det är för skillnad på den, fick 6-åringen genast 10+ poäng för sitt svar: "Den färska ananasen kan inte innehålla tillsatsämnen" Jag blev mycket imponerad och lite stolt också över honom också!
Sen skar jag upp den färska och öppnade konservburken och vi jämförde dessa. "Vattnigare" och "ljusare" var orden som beskrev den konserverade ananasen, medan den färska beskrevs med bl.a. "den riktiga". Sen när vi smakade på frukten, var 4-åringens favorit burkananas och framförallt saften, 6-åringen gillade bättre den färska, men den konserverade slank bra ner den också. Dottern smakade på den färska, men gillade den inte. Jag smakade på båda två, och det fanns bara en vinnare med en härlig fast konsistens och ljuvlig, söt smak. Lite kände jag av den i munnen, men kunde ändå bra äta den. Den konserverade var nog väldigt vattnig och smaken ganska blaj.
Men ett roligt litet Sapereinslag en vanlig kväll var det nog. Barnen uppskattade leken, fast det inte var så lätt att direkt känna igen smaken på den färska (!). Men efter att ha smakat på båda två visste nog pojkarna vilken som var "den riktiga". Medan vi käkade ananas satt dottern och hade Sapere med paprika... Nu sitter hon och blundar varje gång vi har paprika på bordet :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar