fredag 11 januari 2013

Julens kryddor


Efter kvällsmålet doftade vi lite på olika juliga kryddor ( anis, kummin, kanel,  kardemumma, stjärnanis, nejlika) och det var faktiskt riktigt roligt vad barnen associerade till; Pepparkakor, lakrits, bulldeg osv. Min tvååring tyckte att vissa av kryddorna doftade socker :) Sötnos :)
Sen kände vi på ett par exotiska frukter, passionsfrukt och karambola. 
Mannen min paketerade in, enligt mitt önskemål, ett par hundknappar som vi skulle dofta på. KAn ni tänka mig att jag hade i det skedet glömt bort knapparna och tyckte att det doftade choklad! Min 4-åring däremot kände igen doften som hundknappar! Pinsamt att jag hade så fel, men alla fick sig ett GOTT skratt :)
MIn 6-åring hjälpte till och kokade varm havtornssaft och hans kommentar var helt genial när han hade satt en kanelstång, kanel och stjärnanis, i kastrullen: Det ser ut som vatten, sand, en kotte och en stock som flyter! Ja, och saften tillsatte jag först när allt hade kokat en stund, med tanke på vitaminerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar