fredag 11 januari 2013

Sapere på dagis- äppel

Nu har jag bestämt mig att ha Sapere två gånger i veckan även på dagis.
Både igår och idag på dagis har barnen fått lite "matfostran" i form av en kort Saperestund vid samlingen vid lunch.
Igår hade jag köpt några olika lökar som vi kände och doftade på. Rödlök, gul lök, bananschalottenlök samt purjolök. Barnen tyckte det var spännande att känna och lite skala på lökarna, purjolöken med sin annorlunda form väckte barnens leklust. Vi smakade ännu inte på löken, men jag sade att jag hade två av lökarna i såsen som vi skulle äta. Vitlöken glömde jag ta fram, men många trodde den gula löken var vitlök.

Idag hade jag förberett en Saperestund med några olika sorters äpplen; Pink Lady, Granny Smith, ett ekologiskt Red Delicious samt som en liten överraskning ett granatäpple.
Först pratade vi om runda frukter, då barnen fick berätta vilka runda frukter de kände igen. Apelsin, äpple, mandarin, plommon osv kom upp. Sen tittade vi på äpplena och pratade lite om hur de skiljer sig från varandra utanpå, alltså främst färgen. Barnen fick också gissa vilket av äpplena man kunde äta med skalet på och varför. Granatäppel hade jag ju redan visat åt barnen i ett tidigare skede, vissa kom ihåg det. De tyckte också det var spännande att frukten heter GRANAT och ÄPPLE.
Efter lunchen fick barnen till efterrätt smaka på äppelklyftor från alla tre sorterna plus granatäpplet. Först fick de smaka på det syrliga Granny smith, sedan på det ganska smaklösa Red delicious, som vi också kallade för juläpplet och sist på det krispiga Pink Lady. Barnen och dagistanterna verkade uppskatta att få provsmaka på några olika äppelsorter. Tyvärr var granatäpplets kärnor ganska rosa och ljusa till färgen, dvs rätt så smaklösa. Med det var spännande att se hur man bäst får loss granatäpplens kärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar