onsdag 30 januari 2013

Bananer och paprikaspöken i Westend

" Om man smakar tillräckligt många gånger lär man sig tycka om" kommenterade en vis 5-åring åt sin dagiskompis som meddelade att han inte tycker om bananer. Och det var bara fjärde gången vi träffades, så barn lyssnar nog på vad man säger!

Jag hade med mig tre olika stora och olika mogna bananer som vi pratade om och smakade på. Vi började med den grönaste bananen och smakade sedan på den gula och sist på den bruna. Barnen var ivirga både på att smaka och att prata om sina sinnesupplevelser. Det var också spännande att känna på bananskalen och hur olika de kändes. Efteråt luktade de kladdiga händerna banan :) Ingen ratade någon av bananerna, men sen när jag frågade vilken de helst skulle välja från butiken så var det någon enstaka som skulle ha valt den gröna, medan de flesta skulle ha valt den gula eller den bruna.

Dessa två grupper som jag har på samma dagis, älskar att smaka, så jag tog därför med mig även paprika, som jag gjorde paprikaspöken av. Alla ville smaka på spökögon och spökklänningen. Och var det någon hemma i paprikan?  Lite spännande var det att lyssna på paprikafröna också. Vi pratade om olika färgers paprikor och de flesta tyckte att det var gott.

Det är så härligt att se när barnen blir så ivriga när de får chansen att prata om mat och associera. Vi pratade om att sporta, jumppa eller åka pulka och hur viktigt det är att man äter både innan och efter. Och plötsligt pratade vi om banankaka, chokladkaka och chokladglass :)

Som saga hade jag valt: Tre önskningar som barnen tyckte var riktigt rolig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar