fredag 11 januari 2013

Matlek- första träffen i Westend och Lilla Sillen

Jag har nu kopierat mina Sapere inlägg från min kakformen.blogspot.com blogg, för vill gärna ha en blogg med bara Sapere relaterade inlägg. Så välkomna hit alla nya och gamla!


Men år 2013 då?

På årets första Sapere träff hade jag med mig en ljudbricka, en bricka med olika matljud, där fokus låg på olika ljud från livsmedel.

Har ni kvar kanelstänger från julen? Har ni märkt att de fungerar jättebra som taktpinnar? Dessutom låter de härligt och doftar ännu ljuvligare när man river dem!

Hur låter det när man bryter en  morot eller när man river den? Hur ser en illafaren morot ut och hur låter den om man försöker bryta den?

Eller har ni lyssnat hur det låter när man häller i en sked bakpulver i vatten? Jämför med att hälla en tesked bakpulver i vinäger. Vilket låter starkare? Det är verkligen en stor skillnad! Men visuellt igen är det spännande med soda och ättika!  Om man vill kan man gärna hälla en droppe livsmedelsfärg i så blir det som vulkaner!

Hur låter det i huvudet när man biter i okokta makaroner? Kan man äta dem utan att någon hör?

Eller hur låter det när man bryter surskorpan, och om alla gör det samtidigt?

Det blir ju nästan musik av alla dessa ljud, en matorkester! Dessa spännande och annorlunda sätt att se på mat och livsmedel uppskattas av alla barn! Nyfikenheten väcks garanterat!

När vi lyssnat på maten fick barnen känna i några "hemliga påsar". I påsarna hade jag gömt en lime, en banan och okokta makaroner. Barnen fick försöka gissa vad det fanns i påsen innan vi tillslut tittade på själva matprovet. Vi skrev även en hälsning på bananen!


Saga

Jag kallar gärna mina timmar på dagis för matlek, för vi närmar oss olika livsmedel genom lek. Matlekstimmen slutar alltid med en kort saga som på något sätt handlar om mat. Den första träffen avslutades med Mona och Måns på jakt efter något gott ( fritt översatt från en norsk bok)  eller Ellen på stranden.


Den första träffen var mycket lyckad, både barnen och jag njöt! Barnen var ivriga på att prata om mat och att göra experimenten! Vi ses nästa vecka igen med nya lekar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar