fredag 11 januari 2013

Hemlagad leverlåda!


Har precis satt mitt livs första hemlagade leverlåda i ugnen! Och hittils kan jag säga att det inte var ett dugg svårt. Det återstår att se hur den smakar. Jag gjorde leverlådan enligt Ninas recept. Med i kvällens spännande duell har vi Saarioinens traditionella leverlåda! Om några timmar får tre mindre men desto viktigare och två lite äldre kritiker hugga i maten! Stay tuned!




Nåja, nu har vi smakat på leverlådan. Min 6-åring frågade genast efter första skeden om jag gjort den själv, 4-åringen var inte helt entusiastisk han heller, men båda åt upp sin portion. Dottern, däremot åt två portioner.


Efter att vi smakat på den, tillsatte jag mera sirap, salt och meiram och gräddade den i ugnen en kort stund till . Mannen och jag smakade på nytt och nu smakade den betydligt mera. Mannen kommenterade " Den smakar ju som butikens". Jag har inte ätit leverlåda på över 10 år och måste nog säga att det var helt gott med rårörda lingon till.


Och barnen då? Jag gjorde några radikala fel då jag serverade. Jag borde absolut ha haft båda verisonerna på bordet samtidigt, så att de genast kunde ha kommenterat och jämfört leverlådorna. Men, det största problemet var nog att de var för trötta, för ingendera ville ha av Saarioinens låda när jag erbjöd den. Så det gick alltså inte riktigt som på Strömsö, men jag ger inte upp. I morgon får vi se om jag får dem att smaka på båda leverlådorna på nytt. Vi ska ta lite Sapere med i det hela och se på leverlådorna med alla sinnen. Jag tror det blir roligare.


För tillfället har vi alltså ännu ingen vinnare om man ser på vad barnen åt idag. Jag skulle definitivt hellre äta av den hemlagade om jag måste välja. Jag är i vanliga fall inte någon vän av lever. Hunden var jätteglad när han fick smaka lite, för en stund sedan jomade han om mera i köket...


Så spänningen fortsätter. Är Saarioinens leverlåda bättre än mammas? Eller ger barnen en chans åt den hemlagade leverlådan? Vad gillar de, vad ogillar de? Och varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar