fredag 11 januari 2013

Sapere med mysli




Blev väckt av tre väckarklockor kl 6.40 i morse då båda sönerna och hunden kom bredvid mig. Vilken tur egentligen, nu hade vi tid till en lugn frukost och Sapere experiment med mysli :)
6-åringen testade två olika myslin, både ett köpt och ett hemlagat. Han tog av båda sorterna och "torrsmakade" dem. Han tyckte bättre om den hemgjorda för att den både smakade mera, hade mera färg samt doftade mera.
Skillanden mellan mitt recept och X-tras mysli var den att jag i min hade kanel, sen hade jag sötat den med honungsvattenrypsoljablandning samt hade även torkade dadlar, aprikoser och frystorkade bananer i.
Det köpta myslit innehöll: veteflingor, havreflingor, russin, majsflingor ( majs, socker, kornmalt, salt), solrosfrön och vetekli.
Min mysli hade denna gång:
  • 500g rågflingor
  • 600g speltflingor
  • 2dl vetekli
  • 3msk kanel
  • 2 dl solrosfrön
  • 2dl vallmofrön
  • torkade russin, dadlar, aprikoser och frystorkade bananer ( tillsätts efteråt)
  • 1/2dl honung
  • 2dl vatten
  • 0,75dl rypsolja
Blanda alla torra ingredienser och häll på honungsvattenrypsoljeblandningen.Häll över på en ugnsplåt. Ställ in i 175 graders ugn ca 25 minuter. När halva tiden gått rör om. Tillsätt de torkade frukterna efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar