söndag 27 januari 2013

Matlek- andra och tredje träffen i Westend

Ny Nordisk Mat-konferensen i Oslo hösten 2012


På ett dagis har vi redan hunnit med matlek tre gånger i år.

Den andra träffen pratade vi om frukt och grönt och olika äppelsorter.

Jag hade med mig tre olika äppelsorter som vi räknade först och började sen fundera på hur de skiljer sig från varandra till utseende ( form, färg och storlek). Efteråt tog jag fram äppelskalar- och skivarmojängen och barnen fick skala äpplena. Av skalen fick vi olika långa och olika färgars ormar.
Till slut smakade vi på de olika äpplena och jämförde dem med varandra.

Timmen avslutades med sagan Vem har ätit av...?

Matlek tredje träffen

Under den tredje träffen hade vi som tema känseln. Förutom att man kan känna med sina händer och huden, känner vi också med munnen. Vi pratade också hur snö känns, hur det känns att tugga om man har en lös tand eller precis har tappar en tand.
Jag hade med mig morotspuré och morotsslantar som barnen fick smaka på. Alla smakade ivrigt och funderade på hur samma råvara kunde smaka och kännas så olika. Barnen fick också sätta handen i hemliga påsen och försökte beskriva hur matproven kändes. Först hade vi en passionsfrukt och sen en lök.

Som matsaga läste jag denna gång Mumsigt för djur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar